Contact

Ontvang onze digitale nieuwsbrief

En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.

Menu
Contact
Waardepropositie: do something great!

Waardepropositie

Wat is een waardepropositie?

Een waardepropositie is een omschrijving van de concrete (toegevoegde) waarde die een organisatie biedt voor een klant. Wat is de “waarde” op basis waarvan de klant kiest voor (het aanbod van) deze organisatie? Een goed geformuleerde waardepropositie geeft antwoord op vragen als “wat is het probleem dat (voor de klant) opgelost moet worden”, “welke behoeften vervult de organisatie?” en “welk voordeel behaalt de klant door deze organisatie te kiezen?”.

Een sterke waardepropositie is een concrete oplossing voor het probleem van je klant.

Waardepropositie formuleren met XYMS

Het formuleren van een krachtige waardepropositie vindt plaats tijdens een inspirerende en creatieve werksessie met minimaal twee ervaren adviseurs van XY Marketing Solutions. We starten met het invullen van het Business Model Canvas om de context van het bedrijf helder met elkaar af te kaderen. Vervolgens gebruiken we het Value Proposition Canvas om in te zoomen op de waardepropositie voor een of meerdere specifieke klantgroepen. Het resultaat is een heldere formulering van de unieke waarde die de organisatie levert voor zijn klanten. Deze waardepropositie kan vervolgens gebruikt worden voor het maken van keuzes over de te volgen marketingstrategie.

Gebruikte methoden

Bij het formuleren van een waardepropositie voor een organisatie gebruiken wij een aantal bewezen methodieken die hun oorsprong vinden in wetenschappelijk onderzoek. De methoden voor waardeproposities die wij vaak gebruiken zijn:

  • Het Business Model Canvas (BMC)
  • Het Value Proposition Canvas (VPC)
  • De Value Chain van Michael Porter
  • De klantwaardestrategieën van Treacy en Wiersema

Aanverwante diensten

Het formuleren van een waardepropositie kan zowel worden uitgevoerd als losse dienst, als in combinatie met andere diensten. Zo volgt het formuleren van een waardepropositie vaak op de interne en externe analyse en is de waardepropositie een uitstekende voorbereiding op het vaststellen van een (nieuwe) marketingstrategie. De waardepropositie is ook een belangrijk onderdeel van een MarketingMarathon. In deze meerdaagse serie workshops komen binnen een zeer korte doorlooptijd onderzoek, strategievorming, datacollectie en implementatie aan bod. De volgende diensten en producten zijn sterk verwant aan de waardepropositie:

Digitale vraagstukken oplossen met XY Marketing Solutions

XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben ervaren adviseurs in huis met een sterke focus op strategie en brede achtergrondkennis over digitale marketing. Het formuleren van een waardepropositie is een van onze diensten. We bedienen klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit en hebben zowel grotere als kleinere organisatie is ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.

Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.