Contact

Ontvang onze digitale nieuwsbrief

En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.

Menu
Contact
graffiti-eye

Interne Analyse

Wat is een interne analyse?

De interne analyse van de organisatie is een analyse van de sterke en zwakke punten van de organisatie. De interne analyse kijkt hierbij alleen naar binnen. Hoe verlopen processen, hoe werken afdelingen met elkaar samen en zijn er problemen. De belangrijkste vraag die de interne analyse beantwoordt, is “waar zitten de knelpunten bij de uitvoering van ons primaire bedrijfsproces?”. Daarmee is de interne analyse een hele brede kijk naar de organisatie en raakt deze aspecten als missie/visie, financiën, producten/diensten, marketing, juridische vraagstukken en klanten.

quote interne analyse

Interne analyse door XYMS

Een interne analyse uitgevoerd door XYMS begint met een quick scan door een van onze adviseurs. We gebruiken hiervoor het 7S Model. Deze eerste oriëntatie vindt plaats in de vorm van een gesprek met de belangrijkste stakeholders in de organisatie. Op basis van deze eerste indruk worden aanvullende analyses voorgesteld, waarbij de volgende onderdelen aan bod kunnen komen:

Het resultaat van de interne analyse is een overzicht van sterktes en zwaktes die gebruikt kunnen worden bij de toetsing van bestaande of vorming van een nieuwe marketingstrategie.

Gebruikte methoden

Bij het uitvoeren van de interne analyse van een organisatie gebruiken wij een aantal bewezen methodieken die hun oorsprong vinden in wetenschappelijk onderzoek. Methoden voor interne analyse die wij vaak gebruiken zijn:

  • Het 7S Model van McKinsey
  • De Golden Circle (why, how, what) van Simon Sinek
  • De Klantenpiramide van Jay Curry
  • De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)

Aanverwante diensten

De interne analyse van de organisatie kan zowel worden uitgevoerd als losse dienst, als in combinatie met andere diensten. De externe analyse van de organisatie is een van onze diensten die vaak voorafgaand aan de interne analyse wordt uitgevoerd. De interne en externe analyse vormen samen de input voor het invullen van het SWOT-model. De interne analyse is ook een belangrijk onderdeel van een MarketingMarathon. In deze meerdaagse serie workshops komen binnen een zeer korte doorlooptijd onderzoek, strategievorming, datacollectie en implementatie aan bod. De volgende diensten en producten zijn sterk verwant aan de interne analyse:

Digitale vraagstukken oplossen met XY Marketing Solutions

XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben ervaren adviseurs in huis met een sterke focus op strategie en brede achtergrondkennis over digitale marketing. De Interne Analyse van een organisatie is een van onze diensten. We bedienen klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit en hebben zowel grotere als kleinere organisatie is ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.

Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.