Ontvang onze digitale nieuwsbrief
En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.
Ontvang onze digitale nieuwsbrief
En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.
Een externe analyse is simpelweg het onderzoeken van de omgeving buiten de organisatie, op zoek naar kansen en bedreigingen. De externe analyse is essentieel om de huidige positie van de organisatie te kunnen vaststellen en keuzes te maken over de meest kansrijke toekomstige positie. We onderscheiden hierbij de macro omgeving (waar je als organisatie geen invloed op hebt) en de meso-omgeving (waar je als organisatie wel invloed op hebt). De analyse van de macro-omgeving beantwoordt vragen als “welke ontwikkelingen vinden plaats waar ik als organisatie afhankelijk van ben of die bedreigend zijn”. Bij de meso-omgeving vraag je je bijvoorbeeld af hoe jouw markt eruitziet en waar je concurrenten zich bevinden.
Een externe analyse door XY Marketing Solutions begint met deskresearch. Daarbij maken we gebruik van diverse op wetenschap gebaseerde methoden. De verzamelde gegevens gebruiken we vervolgens voor een inspirerende werksessie met de klant waarin kansen en bedreigingen in de markt worden geïdentificeerd. Het resultaat van deze externe analyse is een op de organisatie toegespitst overzicht van kansen en bedreigingen dat bijdraagt aan het bepalen van de koers voor de toekomst.
Bij het uitvoeren van de externe analyse van een organisatie gebruiken wij een aantal bewezen methodieken die hun oorsprong vinden in wetenschappelijk onderzoek. De methoden voor externe analyse die wij vaak gebruiken zijn:
De externe analyse van de organisatie kan zowel worden uitgevoerd als losse dienst, als in combinatie met andere diensten. De interne analyse van de organisatie is een van onze diensten die vaak direct na de externe analyse wordt uitgevoerd. De interne en externe analyse vormen samen de input voor het invullen van het SWOT-model. De externe analyse is ook een belangrijk onderdeel van een MarketingMarathon. In deze meerdaagse serie workshops komen binnen een zeer korte doorlooptijd onderzoek, strategievorming, datacollectie en implementatie aan bod. De volgende diensten en producten zijn sterk verwant aan de externe analyse:
Euclideslaan 1
3584 BL
Utrecht
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
09:00 tot 17:00