Contact

Ontvang onze digitale nieuwsbrief

En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.

Menu
Contact
Pirate Funnel AAARRR

Pirate Funnel (AAARRR)

De Pirate Funnel, zo genoemd vanwege de eerste letter van alle stappen in de funnel (AAARRR), kun je gebruiken om de klantreis inzichtelijk te maken. Door deze funnel in te vullen, wordt snel helder hoe je de klant ‘warm maakt’ om tot een aankoop te laten overgaan. Ook maakt deze oefening helder waar je marketingmix nog in tekort schiet. De Pirate Funnel kan theoretisch gezien door elk bedrijf met elk product worden ingezet.

Pirate Funnel (AAARRR) voor marketing

Zoals bij iedere marketing- of salesfunnel haken er tijdens elke fase mensen af, waardoor je uiteindelijk een groep overhoudt die echt klant wordt. Waarom iemand uiteindelijk zijn of haar interesse verliest, verschilt per bedrijf en product of dienst. Misschien was diegene gewoon aan het rondneuzen, vond je product toch niet passend of past het product niet in zijn budget. Om welke reden dan ook, in elke fase is er uitval en hoe verder je afdaalt in de funnel, hoe kleiner de groep wordt waar je een boodschap naar zendt. Dat betekent ook dat jij je marketingboodschap steeds beter moet afstemmen. Bepaalde software en marketingtools assisteren je om inzichtelijk te krijgen in welke fase de potentiële klant zit en wat zijn behoefte is. Zo kun je jouw boodschap zo relevant mogelijk maken om hem daadwerkelijk tot rendabele klant te converteren.

Bij elke fase van de klantreis in de Pirate Funnel kun je dus andere kanalen en boodschappen inzetten. Hieronder wordt elke fase apart toegelicht.

1 - Awareness

In deze fase geldt één simpele regel: wanneer iemand niet weet dat het product bestaat, kan diegene het niet afnemen. Potentiële klanten die deze eerste fase betreden, weten niet dat jouw product op de markt is en hebben nog nooit van je bedrijf gehoord.

Het doel van deze fase is dus erg simpel en breed: laat weten dat je bestaat. Een brede campagne met een simpele, krachtige boodschap is het meest geschikte in deze fase. Je gooit het net breed uit en onderzoekt vervolgens wat je ‘gevangen’ hebt.

Kanalen: social media marketing, search engine advertising (SEA), search engine optimization (SEO), televisie- en radiospots, posters, flyers, etceter

2 - Acquisition

Wanneer er Awareness gecreëerd is, gaat een deel van je initiële doelgroep over naar de tweede fase: Acquisition. Het doel van deze fase is het verzamelen van unieke herleidbare informatie over de potentiële klant. Dit gebeurt meestal in de vorm van een telefoonnummer of e-mailadres.

In deze fase hebben potentiële klanten veel vragen over je product. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Wat voegt het product toe aan mijn leven?
  • Hoe helpt het product met mijn probleem?
  • Hoeveel kost het product?

Zorg er dus voor dat de inhoud van je campagnes in deze fase gericht is op het beantwoorden van een aantal van deze vragen. Daarnaast zal je in bepaalde gevallen iets van waarde weg moeten geven, in ruil voor de ‘identifier’: zoiets als een whitepaper of een vrijblijvende afspraak.

Kanalen: social media, SEA, SEO, website

3 - Activation

Een deel van de doelgroep in de tweede fase zal een unieke ‘identifier’ achterlaten. Zo komen zij in de derde fase terecht: Activation. In deze fase verander je de potentiële klant in een echte klant.

De meest relevante tools voor deze fase zijn: e-mail, remarketingcampagnes, contentstrategieën en sales. De potentiële klant heeft interesse in het product getoond en is op dat moment bezig met het vergelijken van jouw product met vergelijkbare producten of andere aanbieders van hetzelfde product op de markt. Dit is het gedrag waar jij op in moet springen: noem de unieke voordelen van je product, geef een korting op de eerste aankoop of geef redenen waarom jouw product het beste is (of laat zien dat jouw product het meest voordelige is).

Kanalen: social media, SEA, SEO, sales, e-mail, website

4 - Retention

De vierde klantfase is Retention: het vasthouden van klanten na een aankoop. Een van de gouden regels van bedrijfsvoering steekt in deze fase de kop op: het is vele malen goedkoper om een bestaande klant een nieuwe aankoop te laten doen, dan een nieuwe klant te zoeken.

Het overkoepelende doel moet dus ook zijn om een sterk en loyaal klantbestand op te zetten. Dit kun je doorgaans realiseren door een kwalitatief goed product aan te bieden met een enthousiasmerende aankoopbeleving. Deze beleving kan versterkt worden door bijvoorbeeld een snelle en relevante klantenservice, een persoonlijke aanpak of een sterke presentatie van de merkwaarden. Op marketinggebied kun je in deze fase persoonlijke contactmomenten opzetten of remarketingcampagnes gebruiken om klanten terug te laten keren naar de website.

Kanalen: social media, SEA, e-mail, sales, customer support

5 - Referral

Het doel is om van je huidige klanten zogeheten ‘promoters’ te maken: klanten die dusdanig tevreden met je merk en product zijn, dat ze het gaan aanraden aan vrienden en familie. Dit noemen we een Referral.

Referral-marketing is het uiteindelijke doel: nieuwe klanten zijn vele malen sneller geneigd over te gaan tot een eerste aankoop als het ze aangeraden is door een bekende. Je klanten zullen echter niet zomaar je product aanraden. Wederom is het belangrijkste wapen in je arsenaal een goed product met een sterke merkbeleving. Ondersteunend hieraan kan je een referral-campagne beginnen. Denk hierbij aan een percentage korting of een klein bedankje dat je weggeeft aan je klanten bij elke succesvolle referral,

Kanalen: social media, e-mail, sales, customer support

6 - Revenue

Richt je de vorige fases goed en efficiënt in? Dan “loopt de machine” en zal je bedrijf gestaag groeien. Het klantbestand zal groeien door Acquisition en doordat je tevreden klanten kennissen aandragen, zullen de marketingkosten niet de pan uitstijgen. Als je de waarde van je product kunt waarborgen, productie kan opschalen en klanten tevreden en gebonden kan houden, zal de opbrengst van je bedrijf stijgen.

Pirate Funnel (AAARRR) voor marketing en XY Marketing Solutions

XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben specialisten in huis voor alle facetten van het brede marketingvak. Pirate Funnel (AAARRR) voor marketing is een methode die we regelmatig toepassen voor onze klanten. We hechten veel waarde aan het toepassen van bewezen methodieken als basis voor (strategische) marketingplanning.

We bedienen klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit en hebben zowel grotere als kleinere organisatie is ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.

Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.