Ontvang onze digitale nieuwsbrief
En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.
Ontvang onze digitale nieuwsbrief
En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.
Een testcampagne is een digitale-marketingcampagne met als doel te ontdekken wat werkt en wat niet. Het is dus een vorm van kennis en data verzamelen. Bij een testcampagne is een conversie (bijvoorbeeld een lead of verkoop) bijzaak, geen doel op zich. Het uitvoeren van een testcampagne geeft antwoord op vragen als “hoe kansrijk is deze product-marktcombinatie?” of “is deze doelgroep daadwerkelijk geïnteresseerd in mijn product voor deze prijs?”.
Testcampagnes uitgevoerd door XY Marketing Solutions bestaan uit vier onderdelen. Allereerst wordt een hypothese geformuleerd: wat is hetgeen getest wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontdekken van een nieuwe markt, het testen van een nieuwe productvariant of een prijsexperiment. Het tweede onderdeel is ‘testaanpak en meting’. Voor betrouwbare resultaten is het essentieel dat vooraf goed wordt nagedacht over wat er wordt gemeten en hoe. Het derde onderdeel is het uitvoeren van het experiment zelf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een twee weken durende campagne via zoekadvertenties via Google Ads of een social media campagne via Facebook die verwijst naar een speciaal voor het experiment opgezette webpagina met conversiemogelijkheid. Het laatste onderdeel van de testcampagne is rapportage en analyse van de resultaten. Het resultaat van een testcampagne is een testuitslag en advies op basis waarvan een onderbouwde beslissing genomen kan worden over bijvoorbeeld het wel of niet lanceren van een nieuw product of het betreden van een nieuwe markt.
Voor het uitvoeren van testcampagnes gebruikt XY Marketing Solutions diverse tools en technieken voor het verzamelen van gegevens, het uitvoeren van campagnes en het rapporteren en analyseren van resultaten. Het gebruiken van betrouwbare en gebruiksvriendelijke technologie vinden we belangrijk bij XY Marketing Solutions. Technologie die we vaak gebruiken bij testcampagnes zijn:
Een testcampagne kan zowel worden uitgevoerd als losse dienst, als in combinatie met andere diensten. Campagnemanagement is een dienst die vaak in combinatie met een testcampagne wordt uitgevoerd. Het inrichten van een testcampagne is vaak het laatste onderdeel van een MarketingMarathon. In deze meerdaagse serie workshops komen binnen een zeer korte doorlooptijd onderzoek, strategievorming, datacollectie en implementatie aan bod. De volgende diensten en producten zijn sterk verwant aan het uitvoeren van een testcampagne:
Euclideslaan 1
3584 BL
Utrecht
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
09:00 tot 17:00