Resultaten berekenen
Contact

Ontvang onze digitale nieuwsbrief

En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.

Ontvang onze digitale nieuwsbrief

En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.

Menu
Resultaten berekenen
Contact

Het MarketingAlgoritmeĀ® - Stap 2 : Collect

Stap 2: Collect

Pas als de eerste regel is afgerond en goedgekeurd, start regel twee: Collect (ofwel verzamelen). Dat doen we door meetinstallaties te (ver)bouwen om gestructureerd data te verzamelen.

Op basis van de situatieschets uit stap 1 kunnen we aflezen hoe data door de organisatie heen stromen. Daarin zijn interne datastromen en externe datastromen te onderscheiden. Iedere datastroom is meestal geschreven in een andere computertaal. Met onze meetinstallatie worden de gestroomlijnde data vertaald naar een universele computertaal waardoor er structuur ontstaat. De meetinstallatie voert de data meestal aan een systeem zoals Google Analytics.

We hebben in de vorige stap een doel gesteld en daardoor weten we welke data we moeten verzamelen. We zorgen dat alle datastromen die door de organisatie gaan door onze meetinstallatie heengaan zodat ze netjes gestructureerd worden.

Welke data wordt er gemeten?

Als we het over digitale marketing hebben, hebben we het vaak over de volgende datastromen:

  1. interactie op de website
  2. interactie op sociale media
  3. inkomende e-mail
  4. advertentiecampagnes
  5. e-mailcampagnes
  6. crm-data
  7. transactiedata
Ga naar Stap 3: Process
Contact opnemen over Stap 2: Collect

 

Er wordt niet met bepaalde aannames bepaald wat de doelgroep is, maar op basis van metingen uitgezocht wat de doelgroep is en wat de behoefte van de doelgroep dan is.

Jochem van Lunteren, 
LoopbaanCentraal

In het kort:

carlos-muza-84523-unsplash
  • Een geavanceerde meetinstallatie

  • Verzameling van relevante data op een centrale plaats

  • Duidelijke dashboards in begrijpelijke taal