Contact

Ontvang onze digitale nieuwsbrief

En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.

Menu
Contact
KPI's en doelen bepalen

KPI’s en doelen bepalen

KPI’s vs doelen

Een KPI is de meetlat, een doel is de waarde op de meetlat die je wilt bereiken. KPI staat voor Key Performance Indicator. Het is dus de meeteenheid die gebruikt wordt om te bepalen of je op de goede weg zit, bijvoorbeeld ‘het aantal weergaves van een specifieke webpagina’. Bij die KPI kan een doel horen als ‘1000 paginaweergaves per maand’.  

Het bepalen van KPI’s en doelen is erg belangrijk bij het meten van de prestaties van marketinginspanningen. Bij het bepalen van KPI’s worden vragen beantwoord als “aan welke cijfers kan ik zien of mijn marketing goed werkt?” en “zijn deze cijfers te beïnvloeden met onze inspanningen?”. De doelen die bij de KPI’s horen zijn de streefgetallen die bepalen of het resultaat voldoet aan de verwachtingen. KPI’s en doelen worden vaak gebruikt om de tussenstappen vast te leggen die nodig zijn om een bepaald einddoel (bijvoorbeeld een winstdoelstelling) te behalen.

Een KPI is de meetlat, een doel is de waarde die je wilt bereiken.

De dienst KPI’s en doelen van XYMS

Bij het bepalen van KPI’s starten wij altijd met een analyse van bestaande data. We zoeken daarin naar bruikbare KPI’s door te kijken naar correlaties. We gebruiken historische gegevens voor het doen van suggesties voor realistische en meetbare doelen. De gevonden gegevens bespreken we vervolgens met de opdrachtgever in een werksessie waarin ook gewenste doelen worden besproken. Het resultaat van de werksessie is een set KPI’s en bijbehorende doelen voor het meten van de resultaten van marketinginspanningen. De KPI’s en doelen kunnen vervolgens worden gebruikt als uitgangspunt voor een meetinstallatie.

Gebruikte methoden en databronnen

Het gebruiken van bewezen methoden en technieken vinden we erg belangrijk bij XY Marketing Solutions. Het bepalen van KPI’s en doelen is geen vingeroefening, maar een essentieel onderdeel van het meetbaar maken van marketingresultaten. We gebruiken daarom de volgende methoden en en databronnen om de juiste KPI’s en doelen te vinden:

  • Digital Marketing Measurement Model (Avinash Kaushik)
  • CRM data (bijv. Hubspot of Microsoft Dynamics CRM)
  • Data uit Google Analytics
  • Sales data (bijv. uit Salesforce)

Aanverwante diensten

KPI’s en doelen bepalen kan zowel worden uitgevoerd als losse dienst, als in combinatie met andere diensten. Het inrichten van een meetinstallatie is een dienst die vaak in combinatie met KPI’s en doelen bepalen wordt uitgevoerd. KPI’s en doelen bepalen is ook vaak onderdeel van een MarketingMarathon. In deze meerdaagse serie workshops komen binnen een zeer korte doorlooptijd onderzoek, strategievorming, datacollectie en implementatie aan bod. De volgende diensten en producten zijn sterk verwant aan KPI’s en doelen bepalen:

Digitale vraagstukken oplossen met XY Marketing Solutions

XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben ervaren adviseurs in huis met een sterke focus op strategie en brede achtergrondkennis over digitale marketing. KPI's en doelen bepalen is een van onze diensten. We bedienen klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit en hebben zowel grotere als kleinere organisatie is ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.

Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.